Een goddelijk mooie rondreis
doorheen het paradijselijk landschap van Vietnam

Elke

Reisverslag

Reisverslag Vietnam

13 dagen

Hallo, ik ben Elke van Mare Tours en samen met mijn reisgezellen maakte ik écht een goddelijk mooie rondreis in Vietnam. Het was een schitterend avontuur. Mijn mooiste herinneringen heb ik neergeschreven en deel ik graag met jullie. Hierbij de hoogtepunten van de Mare Tours groepsreis naar Vietnam, het land van de glimlach en het paradijselijk landschap.

Dag 1 : Vol verwachting stappen we op de trein naar Zaventem, vanwaar we met vluchten van Thai Airways vertrekken richting Hanoi. We vliegen “gewoon in economy” maar dit is best comfortabel: je hebt voldoende ruimte, iedereen heeft een eigen TV-scherm met genoeg entertainment om de vlucht naar Bangkok te overbruggen. We krijgen regelmatig drankjes aangeboden en twee maaltijden. Slapen lukt niet echt (door het uur verschil of de spanning) maar dat maakt niet veel uit. De overstap in Bangkok gaat heel vlot, we hebben voldoende tijd (2 uur) en dit staat duidelijk aangegeven.

Dag 2 : Na de landing in Hanoi moeten we ons visum aanvragen: nog een formulier invullen, pasfoto afgeven, 25$ of € betalen en we krijgen een stempel in ons paspoort. De plaatselijke gids Bruno wacht ons op en we rijden naar ons hotel Sunway. De rit naar het hotel is al speciaal: massa’s brommers die rijen dik tussen de auto’s laveren, meestal met 3 of meer personen of volgestapeld met van alles en nog wat (tot frigo’s toe), ze vervoeren letterlijk alles met hun brommertjes of fietsen en maken daarbij ook wel het nodige lawaai.

Ons hotel is een typisch 4* stadshotel, en ligt centraal. We frissen ons wat op voor onze eerste Vietnamese lunch, heel gezellig in een binnentuin: die eerste Vietnamese springrolletjes smaken en het lukt zelfs al om onze rijst met stokjes te eten. Nadien gaan we naar de “Ho Chi Minh wijk”: het mausoleum, presidentieel paleis en zijn woning en bezoeken onze eerst Pagode, de Tran Quoc tempel, de oudste pagode van Hanoi. In de vroege avond diner en dan terug naar het hotel om te slapen…

Dag 3 : We checken uit maar kunnen onze bagage in het hotel laten en vertrekken met enkel onze handbagage naar Halong Bay. Na een boeiende rit doorheen het binnenland komen we aan in de haven en schepen in. Het is schitterend, een kleine boot in oude koloniale stijl en terwijl we genieten van onze zeevruchten lunch varen we langs de eilanden en rotsformaties. We wanen ons in een droom!

Na de lunch maken we een kanotocht naar een typisch vissersdorp op het water. Het lijkt wel of we in een andere wereld zitten! ’s Avonds maken we zelf onze spingrolletjes en is er barbecue.

Dag 4 : Voor dag en dauw staan we op en na een mini-ontbijt gaan we met de tenderboot naar de Luon grot. En vroeg opstaan loont, want we zijn de eersten en kunnen in alle rust de stalagmieten en stalagtieten bewonderen.  Terug aan boord hebben we nog even tijd om te relaxen vooraleer onze brunch (met o.a. overheerlijke krab) wordt geserveerd. Na de brunch ontschepen we en rijden terug naar Hanoi.

In Hanoi maken we een wandeling door de oude stad: alweer een belevenis. Iedereen woont, werkt, en leeft op straat.  De brommertjes rijden af en aan, tussen de winkels en kraampjes terwijl deze proberen hun waren te verkopen.  Een drink in een lokaal café mag niet ontbreken: allemaal op een klein plastieken stoeltje op het voetpad terwijl de straatverkopers ons van alles aanbieden en de brommertjes al toetend voorbij razen!

Na de hectiek van de oude stad maken we een wandeling rond het rustige Hoam Kiem meer, in het weekend verkeersvrij. Hier gaan we ook naar een voorstelling van het waterpoppentheater. Niet echt een must, maar het hoort erbij. Na de show diner in alweer een leuk én lekker restaurant  vlakbij ons hotel.

“Een boottocht doorheen de kalkrotsen en
rijstvelden van Trang An is wondermooi.
Dit is de locatie voor de King Kong film,
waar Vietnamezen terecht heel fier op zijn!”

Dag 5 : Na ons uitgebreid ontbijtbuffet nog een laatste stop in Hanoi, de tempel van de Literatuur, de eerste universiteit van het land, vooraleer we verder rijden naar Trang An. Hier maken we een boottocht doorheen de kalkrotsen en rijstvelden. Na de drukte van Hanoi is dit een aangename afwisseling : heel rustig en mooi, dit was trouwens de locatie voor de nieuwe King Kong film, waar ze terecht heel fier op zijn !

Stevige lunch in Trang An, en dan zijn we klaar voor onze fietstocht. Nu fietsen we door de  kalkrotsen en rijstvelden van Tam Coc, héél relax en mooi. We stoppen even in een lokaal cafeetje, waar mevrouw heel fier haar “Snake wine” voorstelt : ze steken een echte slang in een grote bidon met alcohol en wijn, laten dit trekken en dan drinken maar…Toch iets te avontuurlijk voor ons, en we houden het bij cola en bier.

En voor het diner hebben we zelfs nog tijd om in de lokale winkeltjes te shoppen ! De eerste Dongs rollen : tasjes voor 50.000 Dong (2 euro), sjaals, t-shirts. We zijn de koning te rijk met onze eerste kadootjes. We frissen ons wat op, genieten van ons diner en dan is het richting station voor de nachttrein ! Het leek een terugkeer in de tijd, alsof we met de trein op kamp gaan naar Maloya maar dan op zijn Aziatisch. We reizen gelukkig in eerste klasse, en zitten per 4 in een coupé. Onze koffers passen mooi onder de banken en we maken het gezellig met onze chips en koekjes. Het is ook de enige keer dat we onze jas nodig hebben vermits de airco heel laag staat. En wonder boven wonder maar het lukt zelfs om wat te slapen, maar we zijn héél blij als we ’s morgens aankomen in Hue !

Dag 6 : Hué, vroeger de zetel van de keizers, is een verademing na het drukke Hanoi : eerder een klein gezellig provinciestadje. We krijgen een vroege lunch in ons hotel Huong Giang, en kunnen nadien het treinstof wegspoelen. Het hotel is mooi gelegen aan de Parfum rivier, het is netjes maar wat verouderd.

Na de verkwikkende douche bezoeken we de Thien Mu Pagode, één van de beroemdste van Vietnam. De achthoekige toren is het herkenningsteken van Hué. Nadien gaan we naar de Citadel, het ommuurde oude stadsdeel met binnenin de Keizerlijke Stad en de Verboden Purperen stad met o.a. Paleis van de Opperste Harmonie, het Hien-Lam paviljoen en To-Mieu tempel.

Na de pracht en rust van al die indrukwekkende gebouwen, bezoeken we de drukke en levendige Dong-Ba markt, het wordt alweer flaneren tussen de kraampjes en de brommertjes. Een hele belevenis.

‘s Avonds verkennen we het moderne centrum in een tropische regenbui, maar deze is vooral heel verfrissend en al na een halfuurtje gedaan. En er zijn genoeg leuke bars en winkels om te schuilen.

Dag 7 : Vandaag bezoeken we 2 graftombes van de keizers van de Nguyen-dynastie. De Tu Duc tombe één van de meest imponerende graftombes en de Khai Dinh tombe een mengeling van Europese en Vietnamese elementen. Nadien tonen ze ons hoe je de wierookstokjes en de fameuze conische hoeden maakt, heel leuk.

Na een mooie tocht langs de Wolkenpas en een zalige lunch stop aan het strand in Lang Co, komen we aan bij de Cham-tempels van My Son. Het Angkor Wat van Vietnam, zoals ze zelf beweren, dit is het wel niet maar de ruïnes en tempels zijn zeker indrukwekkend.

In de late namiddag komen we dan aan in Hoi An, en checken we voor 3 nachten in in het Hoi-An Beach Resort, een prachtig resort gelegen aan het strand en de rivier. Ideaal om te relaxen.

Dag 8 : Na het overheerlijke ontbijt in ons resort gaan we naar het centrum van Hoi An. We wandelen doorheen het pittoreske en verkeersvrije oude centrum, we passeren de Japanse overdekte brug, bezoeken een oud koopmanshuis en de Hal van de Fukiengemeenschap, een Chinese tempel. Het centrum lijkt wel een openlucht museum, zo mooi.

“Het centrum van Hoi An lijkt wel een openluchtmuseum, zo mooi!”

Na de lunch in een typisch restaurant in het centrum maken we een fietstocht doorheen de landelijke omgeving van Hoi An. Een lokale boer toont ons hoe je rijstkoeken maakt, speciaal en lekker !

Na de nodige afkoeling in ons zwembad gaan we ’s avonds opnieuw op pad in Hoi An. Ongelooflijk sfeervol, overal zie je de kleurrijke lampionnetjes branden en het is er gezellig druk. We dineren in een stijlvol restaurant langs het water en nadien shoppen, want  het oude centrum is niet alleen Unesco werelderfgoed maar ook een shopping  paradijs!

Dag 9 : Vandaag  beginnen we met een bezoek aan de lokale markt, dan varen we naar het Dao Tien River restaurant voor onze Vietnamese kookles. We maken niet alleen de bekende springrolletjes, maar ook gegrilde vis in bananenblad en mango salade. En uiteraard kunnen we tijdens de lunch genieten van onze gerechten. Heel leuk.

Na de middag relaxen we aan het zwembad zodat we ’s avonds weer energie hebben om nog wat te flaneren en shoppen in Hoi An centrum.

Dag 10 : We verlaten het leuke Hoi An en nemen vanuit Da Nang een binnenlandse vlucht naar Ho Chi Minh City (voor de meeste Vietnamezen nog steeds Saigon). Na de korte vlucht zetten we meteen koers naar het tunnelcomplex van Cu Chi. Die smalle tunnels zijn echt beklemmend, zeker als je er doorheen kruipt. Onbeschrijflijk dat de Viet Cong zich hier zo lang kon schuilhouden tijdens de Vietnamoorlog.

“Onbeschrijflijk dat de Vietcong zich hier zo lang kon schuilhouden tijdens de Vietnamoorlog.”

Na dit bezoek rijden we naar ons hotel Vissai Saigon, een heel aangenaam stadshotel mét een openluchtzwembad op de 2de etage, maar wel 5 km van het centrum (district 1) gelegen, wat wel jammer is. We dineren ’s avonds in het hotel, lekker en verzorgd.

Dag 11 : Vandaag staat de Mekong Delta op het programma. We rijden naar My Tho en bezoeken de Vinh-Trangpagode, waar vooral de 3 reuze boedha’s opvallen.

Vervolgens nemen we de boot voor een tocht op de Mekong rivier. We bezoeken het kokosnooteiland, waar ze ons tonen hoe de kokosnoot wordt verwerkt tot snoepjes (van de pulp), schalen, beeldjes, versieringen allerhande. Na de lunch varen we met de kajak tussen de dichtbegroeide kanalen, we stoppen voor een tocht met een huifkar naar een fruitkwekerij waar we plaatselijke fruitsoorten kunnen proeven. Vervolgens varen we terug naar de haven en keren terug naar Saigon.

Dag 12 : ‘s Morgens maken we een wandeling in de koloniale wijk van Saigon (oostelijk deel van district 1) en bewonderen het Paleis van de Hereniging, de Notre-Dame kathedraal, het postkantoor in art-deco stijl, het stadhuis met het standbeeld van Oom Ho. Na onze laatste buffetlunch verkennen we deze mooie, stijlvolle wijk nog wat verder, nu wel in de regen, onze tweede tropische regenbui.

We hebben voldoende tijd om wat rond te wandelen in de “backpackers”wijk (westelijk deel van district 1) , en de Ben-Thanmarkt te bezoeken, waar je letterlijk alle (namaak) kan kopen. We genieten hier ook van ons laatste diner in een lokaal restaurant, waar we van het gezellige, drukke nachtleven kunnen proeven.

Vervolgens maken we ons klaar voor onze terugvlucht naar België.

Hiermee komt dan een eind aan een ongewoon boeiende reis. Heel gevarieerd en mooi, een land van contrasten en we zijn van de ene ervaring in de andere gerold. De mensen zijn er zeer vriendelijk, we hebben ons nergens onveilig gevoeld  en we hebben genoten van de héél lekkere keuken.

Kortom, een absolute aanrader!