"Overdonderd door de grootste

Ellen

Reisverslag

Kroatië - begeleide rondreis

7 dagen

Dag 1: Zaventem – Dubrovnik

Vandaag moest ik vroeg uit de veren, want er wachtte een groep enthousiaste toeristen me op in Zaventem.  Deze mensen hadden afgelopen jaar, gekozen voor onze groepsreis naar Kroatië en ik had het geluk om deze reis als tourleader te mogen begeleiden!

Na een vlucht van 2 uur stonden onze gids Antica (= Anna voor de vrienden) en even verderop onze buschauffeur Bozo ons op te wachten.

We reden naar het oude, gezellige stadscentrum van Dubrovnik en maakten een stadswandeling.  Verder namen we een kijkje aan de oude haven en bezochten het Franciscanen klooster.

Rond de middag kregen we 2 uur de tijd om vrij te lunchen en nog wat rond te kuieren door de kleine straatjes.  De meesten aten in een typisch, lokaal restaurant met vooral visgerechten en dit op aanraden van onze gids.

Daarna hebben er een aantal zich nog aan de verkorte wandeling op de stadswallen gewaagd.  Trappen op- en aflopen was hier de boodschap, dus zeker niet voor iedereen geschikt.  Deze inspanning werd dan wel beloond met de prachtige, panoramische uitzichten.

Tegen 14 uur moesten we terug aan onze afstapplaats staan, om snel op de bus te kunnen springen.  Het stationeren was heel kort, omdat het daar overdruk was en dit vooral door het aanmeren van 3 grote cruiseschepen.

Deze korte busrit bracht ons naar hotel Lero.  Oorspronkelijk 3 sterren, maar door recente renovaties hebben ze een vierde ster.  De kamers waren vrij eenvoudig, met vast tapijt; maar alle comfort was aanwezig.  Het diner was in buffetvorm en daarna volgde een welverdiende nachtrust, na een spannende maar leerrijke dag!

Dag 2: Split – Sibenik

Na een lange busrit van 3 uur met een tussenstop in Neum (Bosnië-Herzegovina) werden we rondgeleid in Split.  Deze stad is de 2e grootste van het land en biedt tal van bezienswaardigheden met veel toeristen & tradities.

Hier bezochten we een deel van het Diocletianen Paleis.

In de late namiddag vertrokken we met de bus naar Sibenik.   Dit is de oudste kuststad van de Adriatische Zee, gelegen aan de monding van de Krka rivier.

Hier wachtte onze gids Marina ons op en leidde ons door de stad.  We bezochten de St. James kathedraal, de mediterraanse tuin en kuierden over de wandeldijk.

Tegen de avond vertrokken we naar ons tweede hotel.  Dit hotel heette Panorama**** en heeft zijn naam zeker niet gestolen.  Een prachtig uitzicht maakte meteen een overweldigende indruk op de hele groep!  Vermits we later aangekomen waren, was het eten al behoorlijk afgekoeld.  De kamers waren modern ingericht, maar de badkamer met douchecabine was aan de kleine kant.

Dag 3: Krka Nationaal Park – Zadar

Vandaag stond er een grote brok natuur op het programma!

Dit park lag op een uur rijden van ons hotel.  Eerst maakten we een boottocht vanuit Skradinski Buk naar het eiland Visovac.  Op dit eiland staat het rooms-katholieke Visovac klooster.  Binnenin kregen  we een korte uitleg van een plaatselijke gids.

Na het opnieuw aanmeren van onze boot, wandelden we verder door het park tot aan de grote watervallen.  Echt indrukwekkend en alweer een bewijs hoe krachtig water kan zijn!

“Echt indrukwekkend en alweer een bewijs
hoe krachtig water kan zijn!”

Na de lunch en wat vrije tijd, volgden we verschillende houten paden & trappen om terug onze bus te bereiken.

De volgende busrit leidde ons naar de stad Zadar.  Hier stond een andere lokale gids ons aan de haven op te wachten.  Ze vertelde honderduit over de rijke geschiedenis van deze stad, die ontstaan is in de Romeinse tijd.  Het beroemdste monument en het symbool van de stad is de 9e eeuwse kerk van Donatus.

Het hoogtepunt van dit stadsbezoek was toch wel het zee-orgel.  Dit werd ontworpen in 2005 en bestaat uit grote trappen aan de zee.  In deze trappen zitten gaten, waaruit er muziek klinkt; ontstaan door het geluid van de zee.  Op het platform liggen ook verschillende zonnepanelen, die de planeten vertegenwoordigen.  De grootste cirkel is de zon en ’s avonds wordt door speciale lichteffecten in combinatie met de muziek, het spektakel compleet gemaakt.

Ons hotel Kolovare**** was niet ver van de kust, zodat de geïnteresseerden perfect opnieuw naar ‘the place to be’ konden wandelen om de prachtige zonsondergang en het lichtspektakel te bewonderen.  In het hotel waren de kamers sober ingericht, maar de badkamers waren ruim en hadden een ligbad.  Het buffet en het ontbijt waren overheerlijk!

Dag 4: Zadar – Zagreb

Na het ontbijt vertrokken we voor een busrit van 3 uur richting de hoofdstad: Zagreb.  Daar aangekomen, maakten we een wandeling en bezochten we de kleurrijke openluchtmarkt.  De hoogtepunten van deze toer waren: de Sint-Mark kerk met zijn kleurrijke dak, de barokke kerk van Sint-Catherine, de Sint-Steven’s kathedraal en het parlement met het paleis van de regering.  Verder zagen we op het hoofdplein het standbeeld van Ban Jelacic, het 19e eewse Nationaal Theater, het museum van kunst en handwerk, de universiteit en het mooie Zrinjevac Park met talrijke gebouwen in Art Nouveau-stijl.

In de vroege avond reden we naar hotel Phoenix****.  Hier kregen we geen buffet maar een 3-gangendiner met tafelbediening.  Het eten was lekker, maar vrij beperkt.  De meesten van de groep waren toch meer te vinden voor een buffet.  Het ontbijtbuffet was in orde, maar ook kleinschaliger  dan in onze vorige hotels.  De kamers waren luxueus & gezellig ingericht.  Er waren veel schuine kanten en een ligbad.  Sommigen hadden het geluk om ook van een jacuzzi te kunnen genieten!  Het hotel was ook voorzien van een klein welnesscentrum met een zwembad, een sauna en een jacuzzi.

Dag 5: Zagreb – Plitvice Meren

Na het ontbijt en de check-out vertrokken we naar het Nationale Park van de Plitvice Meren.  De rit duurde 2 uur en opnieuw werden we verwelkomd door een plaatselijke gids van het park.

Het park bestaat uit: 16 meren, die laag en  hoog gelegen liggen.  Tijdens deze halve dagexcursie bezochten wij de lager gelegen meren.  Eenmaal in het park, werden we onmiddellijk overdonderd door de grootste waterval van 78 meter.

Na een wandeling over vele houten paden en enkele honderden foto’s later, bereikten we een plaats om te lunchen.  Nadien namen we gedurende 20 minuten, 2 verschillende boten om de overkant te bereiken.  Bij aankomst klommen we via honderden trappen naar de uitgang, waar onze buschauffeur ons stond op te wachten.

Van daaruit vertrokken we voor een rit van een half uur naar de grens met Bosnië-Herzegovina, want onze volgende verblijfplaats was in Bihac.  Gelukkig mochten we als toeristenbus een hele reeks vrachtwagens voorbij rijden, dus de controle ging vrij vlot.

Rond 16.30 uur kwamen we aan in hotel Emporium****.  Onderweg zagen verschillende mensen van de groep dat de levensstandaard veel lager lag dan in Kroatië.  Dit land leeft dan ook in een onstabiele politieke situatie, met jaarlijks een andere regering.

Het personeel verwelkomde ons met een welkomstdrink en iedereen voelde er zich onmiddellijk thuis.  De kamers waren luxueus ingericht en het hoofdmenu bestond uit vlees, gebakken op de barbecue.  Het ontbijtbuffet was heel uitgebreid, maar de ruimte was vrij donker ingericht.

Dag 6: Plitvice Meren – Trogir

Opnieuw om 08.30 uur vertrokken we met de bus richting Trogir.  Tegen de middag zijn we aangekomen in hotel Pasike****.

We spraken af om eerst de stadswandeling te starten en dan nadien, naar ieders voorkeur, individueel in te checken.

Trogir is een historische stad, die tot de Unesco behoort.  Deze stad werd geleid door Venetianen tussen 1420 en 1797.

We bezochten de Sint-Lawrence kathedraal en tijdens onze vrije tijd, konden de geïnteresseerden nog de toren van 47 meter beklimmen.  Hiervoor moest je een honderdtal trappen trotseren, maar de panoramische uitzichten waren de beklimming meer dan waard.

“Hiervoor moest je een honderdtal trappen trotseren,
maar de panoramische uitzichten waren de beklimming
meer dan waard.”

We liepen verder naar de promenade en zagen daar een heel aantal jachten, de brug die Trogir met het eiland Ciovo verbond en een oud fort.

Het hotel lag verscholen tussen andere hotels & restaurants, maar had daardoor een perfecte ligging om op wandelafstand het centrum te bereiken.  Het was een huiselijk hotel met 3 verdiepingen en zonder lift.  Het personeel was, gelukkig, zo vriendelijk om te helpen met de bagage.  De kamers waren allemaal verschillend en antiek ingericht.  Sommigen sliepen zelfs in een hemelbed.

Voor het diner werd er unaniem voor makreel gekozen. Na het driegangenmenu wandelde ik nog met enkelen van de groep, opnieuw naar de wandeldijk om de sfeer van de verlichte stad op te snuiven.

Dag 7: Trogir – Dubrovnik – Cavtat

Vanuit Trogir vertrokken we vandaag opnieuw naar Dubrovnik.

Het was er opnieuw vrij druk in het oude stadscentrum, omdat er verschillende grote cruiseschepen aangelegd waren.

Na de lunch wandelden we naar de kabelbaan.  Er stond veel volk aan te schuiven, maar als groep kregen we voorrang.  Boven aangekomen hadden we een indrukwekkend zicht over Dubrovnik.  We lieten een groepsfoto maken.  Terug beneden aangekomen, begaven we ons richting haven.  Hier namen we onze boot ‘Lokrum’ om over te steken naar onze laatste halte: Cavtat.

Onze buschauffeur pikte ons opnieuw op en na een vijftal minuten kwamen we aan in hotel Albatros****.  Na een uurtje werden we in het restaurant verwacht en als dessert trakteerde ik onze jarige Helena en de rest van de groep op ‘torta’ (= taart).

Enkelen fotografeerden nog een laatste prachtige zonsondergang om deze unieke reis af te sluiten…

Het was de eerste keer dat ik zo uit mijn comfortzone gehaald werd, maar het was absoluut de moeite waard!

Wat wil een begeleider nog meer: een hechte groep, ervaren gidsen & buschauffeur, ideaal weer in een prachtig land?!